Φίλοι και e-φίλοι

766259644_96570a3c3a5Λίγο καιρό πριν, ασχολήθηκα με το φαινόμενο facebook.  Τότε τα σχόλιά μου σχετικά με τη συγκεκριμένη υπηρεσία ήταν κυρίως θετικά. Ακόμα θεωρώ το facebook μια πολύ ενδιαφέρουσα υπηρεσία του διαδικτύου αλλά…

Το «αλλά»  δεν έχει να κάνει με τους χρήστες εκείνους που το χρησιμοποιούν για να μη χάνουν οι φίλοι τους στιγμή από τη ζωή τους. Δεν θα κρύψω ότι με ενοχλεί λιγάκι να βλέπω στα προφίλ φίλων «Ο Γιώργος κοιτάζει το ηλιοβασίλεμα ή η Άννα χασμουριέται» . Αλλά το παίρνω ως κάτι χιουμοριστικό και ας μην είναι πάντα.

Πριν λίγες μέρες, στην περιπλάνηση μου στο facebook στάθηκα λίγο σε ένα «φίλο» φίλου. Αφορμή αποτέλεσε το γεγονός ότι ο συγκεκριμένος «φίλος» είναι ένας εξαιρετικός κατά την γνώμη μου Έλληνας συγγραφέας. Αυτό που μου έκανε αρχικά εντύπωση στο προφίλ του ήταν ο αριθμός των
«φίλων» του. Δυόμιση χιλιάδες. Το πρώτο πράγμα που αναρωτήθηκα ήταν τι είναι αυτό που κάνει έναν άνθρωπο, ένα χρήστη στη συγκεκριμένη περίπτωση, να θέλει να γίνει φίλος με κάποιο αναγνωρίσιμο πρόσωπο.  Θα μπορούσε να με έχει απασχολήσει περισσότερη ώρα ο συγκεκριμένος προβληματισμός αν δεν είχα κοιτάξει την τελευταία ανάρτηση  στο προφίλ του συγγραφέα.

Με αφορμή τα βραβεία αναγνωστών που διοργανώνει κάθε χρόνο το Εθνικό κέντρο βιβλίου, στο status του ήταν γραμμένο το εξής. Αν σας άρεσε το μυθιστόρημα μου ………. τότε στείλτε sms με κωδικό τάδε στο νούμερο τάδε για τα βραβεία αναγνωστών.

Κατανοώ ότι βρισκόμαστε σε μια μικρή χώρα με μικρό αριθμό αναγνωστών, πράγμα που κάνει εξαιρετικά δύσκολο το έργο των συγγραφέων. Έχοντας διαβάσει όμως τα βιβλία του ένιωσα μεγάλη απογοήτευση και προβληματισμό. Απογοήτευση για τον συγκεκριμένο συγγραφέα γιατί άλλη εικόνα είχα σχηματίσει για εκείνον από τα βιβλία του και προβληματισμό για την «εκμετάλλευση» των χρηστών του facebook.
Αρχίζουν και εισχωρούν στη συγκεκριμένη υπηρεσία άνθρωποι από πολλά επαγγέλματα που βρίσκονται στα φώτα της δημοσιότητας, με αποκλειστικό σκοπό την προβολή του εαυτού τους. Και αν στην περίπτωση του συγγραφέα υπάρχουν κάποια ελαφρυντικά, σε άλλες περιπτώσεις -βλέπε πολιτικούς- γίνεται άκρως ενοχλητικό και εξοργιστικό κάτι τέτοιο. Προσωπικά δεν αντέχω να βλέπω τη φάτσα του υπουργού οικονομικών στο facebook (θα έλεγα και εκτός facebook αλλά θα ήμουν εκτός θέματος).

Ας περιοριστούμε λοιπόν στα καλά του facebook. Στους χαμένους συμμαθητές που βρήκαμε  και στους καινούργιους φίλους από κάθε γωνιά του πλανήτη που κάναμε. Για όλα τα υπόλοιπα ας είμαστε περισσότερο υποψιασμένοι.
Και για όσους δεν το έχουν αντιλήφθη ακόμα: Υπάρχει ζωή και πέρα από το  facebook.

Κείμενο: Αντώνης Τσόκος - Φωτογραφία: Flickr.com

 

16 thoughts on “Φίλοι και e-φίλοι

  1. Καλησπέρα.
    Στο face book, έκανα ένα προφίλ να δω πως είναι και το ξέχασα..Μπααα!
    πολύ ψεύτικο. Τέλος πάντων πάντα πρέπει να κρατάει επιφυλάξεις σε ό λα, πόσο μάλλον σε τέτοιου είδους καταστάσεις.

  2. Στην ακραία του μορφή, το facebook μοιάζει με online ριάλιτι τύπου μπιγκ μπράδερ. Ανεβάζει κανείς όλη τη ζωή του, την πραγματική ζωή του! Φωτογραφίες, συνήθειες, πεποιθήσεις, χαρακτήρα, συμπεριφορά, τα πάντα. Θέλει πολύ λελογισμένη χρήση.

  3. Πολύ ενδιαφέρουσα άποψη. Δεν το είχα σκεφτεί έτσι. Καλό είναι να υπάρχει η αίσθηση του μέτρου σε ότι κάνουμε (εξαιρείται η αγάπη από το μέτρο) . Χρόνια πολλά Στέλιο.

  4. Α, ωραίο θέμα. Είχε συζητηθεί παλιότερα κι εδώ: http://nomoretrends.blogspot.com/2008/09/facebook.html. Αυτό, σε περίπτωση που σ’ ενδιαφέρει να ρίξεις μια ματιά. Έχω παρουσία κι εγώ στο Facebook, αλλά το χρησιμοποιώ κυρίως για ν’ ανταλλάσω μηνύματα με τους παλιούς συμφοιτητές. Γενικώς, ας πούμε οτι ποτέ δεν με τράβηξε τόσο, όσο το blogging. Σε όλα τα άλλα που γράφεις, συμφωνώ. Μου άρεσε η ψύχραιμη τοποθέτησή σου. Καλησπέρα.

  5. aikaterini
    Δε νομίζω ότι μπορεί κάποιος να απορρίψει το facebook στο σύνολό του. Είναι εξαιρετικά ενδιαφέρουσα υπηρεσία. Αυτό που μου αρέσει εμένα είναι ότι μπορεί να σε φέρει σε επαφή με χρήστες σε κάθε γωνιά του κόσμου.
    Προτείνω σε όποιον θέλει να ακολουθήσει το link που έδωσες. Απo τα καλύτερα κείμενα για το facebook κατά τη γνώμη μου.
    Καλό απόγευμα.

  6. Θα ήθελα να πω δυο λόγια σχετικά με την τελευταία ανάρτηση την οποία έσβησα. Δέχτηκα ένα σχόλιο που ανέφερε πως η συγκεκριμένη ιστορία δεν είναι αληθινή. Το έψαξα αρκετά αλλά με σιγουριά δεν μπορώ να πω κάτι. Επικρατεί η άποψη ότι αυτό έγινε ως φάρσα (δεν το σχολιάζω) από κάποιον. Δεν θέλω να πω τίποτα περισσότερο μόνο ένα ευχαριστώ στην Σοφια, την Eva stamou, την Ελευθερία και την aikaterini tempeli για τα σχόλια τους.

  7. Καλησπερα!
    Γεγονός είναι ότι έχω προφίλ στο facebook. Το χρησιμοποιώ για να αλληλεπιδρώ με φίλους μου, πολλοι από τους οποίους μένουν εξωτερικό. Είχα μπει σε παρόμοιες σκέψεις με τις δικές σου, όταν στο people you may know βρήκα πολλούς βουλευτές και υπουργούς. Όχι μονο ο Αλογοσκούφης, αλλά και η Πιπιλή, ο Βουλγαράκης… Δεν ξέρω όμως με τι τρόμαξα περισσότερο: με το γεγονός ότι έχουν προφίλ ή με το ότι πολλοί φίλοι μου τους έχουν στις επαφές τους…(γιατί πως αλλιώς να βγήκαν στο people you may know)…

  8. Φαίνεται πως άρχισαν τις κακές παρέες οι φίλοι σου. Μήπως αυτό το “people you may know” πρέπει να αρχίσει να σε απασχολεί κι αλλιώς;
    Καλώς όρισες πετρούλα και καλό σου βράδυ.

  9. Ανοιξα κάποια στιγμή κι εγώ λογαριασμό για να δω τι ‘παίζει’. Με απογοήτευσε, μου φάνηκε βαρετό, στατικό. Οσο, για χαμένους φίλους και συμμαθητές, δε θα το πιστέψετε -αλλά ναι! δεν εντόπισα ΚΑΝΕΝΑ. (ισως βέβαια να μη κάνω κάτι εγώ σωστά, καθώς δεν ειμαι και τόσο μπασμένη στα κόλπα.) Οπότε, προτιμώ το blogging, χωρίς αμφιβολία. Αλλο πράγμα θα μου πεις. Ναι, αλλά…

  10. houlk
    Το facebook είναι η χαρά του ανθρώπου που θέλει να τα κάνει όλα από το σπίτι του. Αγκαλιές , λουλουδάκια , δωράκια , αρκουδάκια και όλα αυτά χωρίς κόπο.
    Συμφωνούμε πολύ. Το blogging είναι άλλη ιστορία, έχει ζωή. Μπορεί να σε κάνει να γελάσει να προβληματιστείς να συγκινηθείς. Το συγκινηθείς δεν το λέω τυχαία. Η τελευταία σου ανάρτηση με άγγιξε πολύ. Προτείνω σε όποιον δεν την έχει διαβάσει να το κάνει. http://houlk.wordpress.com/2008/11/30/mnimi/
    Καλό βράδυ.

  11. Εμένα το Φέισμπουκ μου αρέσει ,αλλά είναι ψεύτικο. Μοιάζει σαν ένα πάρτυ με αγνώστους. Όλοι διασκεδάζουν αλλά το επόμενο πρωί στην αληθινή ζωή κανείς δεν θα θυμαται κανέναν.
    Πάντως, εντάξει, ας μην το κρίνουμε τόσο αυστηρά.

  12. Οι περισσότεροι ξαναβρήκαμε έστω ένα παλιό φίλο μας χάρη στο facebook. Αυτή είναι ένα αληθινό κομμάτι του που αξίζει να το κρατήσουμε.
    Καλώς όρισες filologosmb και καλό Σαββατοκύριακο.

Σχολιάστε

